PILIHANKU

TAJAAN

13 November 2010

MALAYSIA TEWAS KERANA KEBODOHAN....?

Kesenian dan kemahiran permainan bola sepak terencat dan seterusnya lenyap kerana mutu pengadilan yang lemah serta sifat bodoh seseorang pengadil. Tidak dinafikan bahawa peranan seseorang pengadil memang besar lagi berat tetapi jika mengambil keputusan membabi buta, memang jadi 'babi' sesuatu perlawanan itu. Sekejap tadi penulis agak teruja kerana berpeluang menyaksikan perlawanan bola sepak Sukan Asia, antara negara kita dengan China. Pada awal perlawanan, corak permainan memang menarik, pantas dan penuh strategi. Namun rasa teruja penulis bertukar benci dan marah melihat 'KEBODOHAN' pengadil yang amat nyata! Memang berlaku kesalahan dan bantahan daripada pemain Malaysia, tapi... seseorang pengadil yang diberikan amanah perlu bijak mengawal keadaan, dan tidak semestinya dengan menggunakan kad merah dan kad kuning?

Kita tidak mempersoalkan soal kalah-menang, kita mahu melihat mutu permainan, bukannya gelagat pengadil yang bodoh di tengah padang.

Komen ore Klate, pengadil lagu tu kalu di Klate, sah kena tago ngan batu...? Baru pade muko.... bodo,tokleh nak ajar....!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan