PILIHANKU

TAJAAN

20 Disember 2010

26 MAUT DI GENTING-SIMPANG PULAI....?

26 terbunuh kemalangan bas pelancong

20/12/2010 4:00pm

IPOH – Dua puluh enam orang, kebanyakannya pelancong dari Thailand, terbunuh selepas sebuah bas pesiaran membawa pelancong negara itu terlibat dalam satu kemalangan di KM 15, Jalan Cameron Highlands-Simpang Pulai pukul 11.40 pagi tadi.
Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk Zakaria Yusof berkata, seramai 22 orang mati di tempat kejadian, manakala empat lagi meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital di sini.
Katanya, bas dua tingkat milik syarikat San Express Holiday yang beribu pejabat di Jitra, Kedah itu membawa 37 pelancong Thai, manakala pemandu, pembantu pemandu dan pemandu pelancong adalah rakyat Malaysia.
Zakaria memberitahu pemberita di tempat kejadian bahawa polis dan Jabatan Bomba dan Penyelamat yang menerima panggilan tengah hari telah mengerakkan 100 anggota penyelamat dalam operasi menyelamat.
Katanya, ketika kejadian, bas itu sedang dalam perjalanan turun dari Cameron Highlands ke Kuala Lumpur kerana pelancong itu dipercayai akan mengambil penerbangan pulang ke Bangkok.
Zakaria berkata, siasatan awal mendapati pemandu bas itu hilang kawalan dan melanggar pembahagi jalan sebelum bas terbabas ke laluan bertentangan dan terbalik di longkang. – Bernama
Sumber: Kosmo! Online, 20/12/2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan