PILIHANKU

TAJAAN

08 September 2010

BAS GERGASI ATASI KESESAKAN TRAFIK...?



Bas gergasi yang dikenali dengan beberapa nama seperti 'Bas Laju 3D', 'Gergasi Transit Boleh Dilalui Kereta' dan 'Bas Mengangkang (straddling)' ini mempunyai ketinggian sehingga 4.5 meter.
Bas yang bergerak menggunakan laluan sendiri seperti monorail itu merupakan bas konsep masa depan yang dicadangkan oleh sebuah syarikat dari China untuk mengatasi masalah kesesakan di bandar.
Ia boleh dikatakan hibrid gabungan bas dan keretapi bandar yang boleh membawa sehingga 1,200 penumpang pada sesuatu masa tanpa menjejaskan lalu lintas.
Bas ini boleh mengambil dan menurunkan penumpang di stesen-stesen khas dibina untuknya tanpa menganggu trafik kerana kereta boleh melalui bahagian bawah badannya.
Pembinaan bas dan juga trek laluannya adalah 90 peratus lebih murah berbanding membina laluan kereta api bandar yang baru sama ada keretapi bawah tanah atau monorail.
Konsep bas elektrik tersebut diperkenalkan oleh Shenzhen Huashi Future Parking Parking Equipment Co. Ltd. dan projek percubaannya akan dilaksanakan mulai tahun ini di daerah Mentougou Beijing, China.

Sumber: Utusan Malaysia Online, 8/9/2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan