PILIHANKU

TAJAAN

08 Ogos 2010

RAMADAN PENGHAPUS DOSA-DOSA....?



  • Maksudnya: “Sesiapa yang beribadah pada bulan Ramadan dengan penuh keimanan kepada Allah s.w.t. dan mengharapkan pahala-Nya, nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.”    (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) { Dengan penuh keimanan maksudnya yakin dengan janji-janji Allah s.w.t. dan melaksanakan perintah-perintah Allah s.w.t. Dengan penuh pengharapan ialah semata-mata mencari pahala daripada sisi Allah s.w.t. dan bukan bertujuan untuk mendapatkan dunia}
  • Maksudnya: “Sesungguhnya Allah s.w.t. telah mewajibkan puasa Ramadan atas kamu sekalian dan aku mensunnahkan atas kamu agar beribadat pada bulan Ramadan. Justeru sesiapa yang berpuasa dan beribadah pada bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampunkan oleh  Allah s.w.t.” (Riwayat Ashab al-Sunan)
  • Maksudnya: “Telah datang bulan Ramadan yang penuh berkat kepadamu. Dengannya, Allah (s.w.t.) melimpahkan rahmat-Nya, mengampunkan dosa dan mengabulkan doa. Pada bulan itu Allah (s.w.t.) melihat perlumbaan dalam mengerjakan ibadah dan membangga-banggakan kamu di hadapan para malaikat. Oleh sebab itu, tunjukkanlah kepada-Nya kebaikan-kebaikan dirimu. Maka sesungguhnya orang-orang yang celaka adalah mereka yang tidak mendapatkan rahmat Allah Azza wa Jalla pada bulan Ramadan.”    (Riwayat al-Nasai)


Sumber: Blog Peribadirasulullah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan