PILIHANKU

TAJAAN

13 Julai 2010

GERHANA MATAHARI MENCERITAKAN KEBESARAN ALLAH...?

Gerhana matahari ketika Piala Dunia

HANGA ROA, Chile 12 Julai - Gerhana penuh matahari membayangi kawasan lingkaran sejauh 11,000 kilometer di selatan Pasifik semalam, menjerumuskan pulau-pulau terpencil ke dalam kegelapan dalam fenomena alam yang memuncak di Pulau Easter.
Langit menjadi gelap pada tengah hari apabila bulan lalu di hadapan matahari dan berada sebaris dengan bumi, menghalang cahaya matahari yang baru beberapa detik sebelum itu menyinari patung-patung batu purba di pulau yang merupakan wilayah khas Chile ini.
Tepukan gemuruh kedengaran daripada beribu-ribu peminat cakerawala yang mula berhimpun di ibu kota Pulau Easter ini untuk menyaksikan gerhana selama empat minit dan 41 saat itu.
"Suasana seperti berada di dalam stadium pada waktu malam dengan diterangi cahaya lampu atau seperti berada di dalam sebuah bilik gelap yang diterangi sebutir mentol 10 watt," kata seorang pegawai tempatan, Francisco Haoa.
Katanya, gerhana itu dapat disaksikan dengan jelas dalam keadaan langit cerah kerana awan beredar ditiup angin kencang.
Di Tahiti, di mana gerhana matahari itu mula kelihatan, kesannya begitu menakjubkan sehinggakan orang ramai yang sedang menonton perlawanan akhir bola sepak Piala Dunia memalingkan pandangan dari skrin televisyen untuk mendongak ke langit.
Bermula pada 1815 GMT (pukul 2.15 pagi ini waktu Malaysia) apabila umbra atau bayangan menyelubungi kawasan kira-kira 700 kilometer ke tenggara Tonga, gerhana itu bergerak dalam satu lingkaran menghala ke timur dan membayangi Pulau Easter pada 2011 GMT (pukul 4.14 pagi waktu Malaysia).

Sumber: Utusan Malaysia Online, 13/7/2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan