PILIHANKU

TAJAAN

21 Jun 2010

DOKTOR PAKAR MENGAMBIL NYAWA...?

Doktor mengaku bunuh pesakit



LONDON - Seorang doktor, Howard Martin (gambar) berusia 75 tahun yang mengaku membunuh hampir 20 orang pesakit, termasuk anak lelakinya sendiri akan berdepan tuduhan tidak lama lagi.
Pada tahun 2005, Martin didapati tidak bersalah membunuh tiga orang pesakit menggunakan suntikan penahan sakit secara berlebihan. Sejak itu, lesennya telah dibatalkan.
Tetapi pengakuan yang dibuatnya kepada akhbar Daily Telegraph membuatkan polis dan pihak pendakwa raya menimbang untuk membuka semula kes terbabit.
Dalam video pengakuan itu, Martin menyatakan dia tidak menyesal. Sebaliknya mendakwa tindakan itu dibuat berdasarkan kepada belas kasihan untuk menamatkan penderitaan pesakit.
"Saya tidak ada apa yang hendak ditakutkan. Apa lagi yang boleh saya lakukan kepadanya selain memastikan dia masih mempunyai maruah?" kata Martin ketika memberitahu keputusan untuk mengakhiri hayat anaknya Paul yang menderita penyakit kanser pada tahun 1988.
Namun, Badan Perubatan Awam Britain menyifatkan tindakan Martin sebagai langsung tidak boleh diterima. Malah, dalam beberapa kes tidak wujud bukti bahawa pesakit menderita. - AP
Sumber: Kosmo! Online, 21/6/2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan