PILIHANKU

TAJAAN

22 Jun 2010

KESIHATAN MENURUT ISLAM

Gambar hiasan...?
Ustazah Azhani Abu Basri
Guru Kanan Andalus Woodlands Point

MENJAGA KESIHATAN DALAM ISLAM
Islam ialah agama yang merangkumi semua aspek kehidupan. Ini termasuk penjagaan dari sudut kesihatan, di mana Islam amat menitikberatkan kesejahteraan tubuh badan sebagaimana Islam menjaga jiwa dan akal. Justeru itu, kita amat dituntut supaya menjaga kesihatan kerana "sihat" merupakan anugerah berharga daripada Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu (hr Bukhari) dan sabdanya lagi: Orang mukmin yang kuat lebih baik dan disukai oleh Allah daripada orang mukmin yang lemah (hr Muslim)
Islam juga meletakkan kesihatan dan kesejahteraan di tempat yang pertama selepas keyakinan (keimanan). Ini berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w: "Mintalah kepada Allah kesihatan dan kesejahteraan kerana sesungguhnya tidak ada perkara yang lebih baik daripada kesihatan selepas keyakinan (iman) (hr Ibnu Majah). Kita juga diajarkan oleh Islam untuk menjaga kesihatan dengan cara pencegahan sebelum ditimpa sebarang penyakit, seperti pepatah Inggeris "Prevention is better than cure"atau "Mencegah itu lebih baik daripada berubat".
Tetapi, perlu juga diingatkan, di samping kita menjaga anugerah kesihatan yang diberikan-Nya kadangkala kita diuji dengan sedikit kesakitan. Rasulullah s.a.w telah mewasiatkan kepada pesakit-pesakit supaya mereka berubat. Sabda Baginda s.a.w : "Allah tidak menurunkan suatu penyakit itu kecuali diturunkan bersamanya ubat". (hr Bukhari)
Antara perkara yang menunjukkan Islam menggalakkan penganutnya menjaga kesihatan ialah Rasulullah s.a.w. telah menyenaraikan beberapa jenis ubat yang boleh digunakan seperti madu, tumbuhan herba, berbekam dan jampi syar'i...
Perubatan perlu dirujuk kepada mereka yang pakar dalam bidang ini, berdasarkan hadisnya: "Jika sesuatu urusan itu berkait dengan hal-hal keduniaan maka kamulah yang mengaturnya dan jika  berkait dengan hal-hal keagamaan maka rujuklah kepadaku". (hr Ahmad dan Muslim)
Wallahua'lam,

Rujukan: At-tobib, Adabuhu wa Fiqhhuhu oleh Dr. Zuhair Siba'i dan Dr.Muhammad 'Ali Bar.

Sumber: Ubah suai daripada Berita Harian Singapura, 22/6/2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan